Hogyan használd a közösségi csatornáidat (meg egyebek)

a kep forrasa: rsenthilkumar.com
a kep forrasa: rsenthilkumar.com

A válasz egyszerű, ahogy akarod. Gondolom ismét nem leptem meg senkit. Ilyen rendes gyerek vagyok vagy mi :). Hogyan használd hatékonyan? Na ez már egy érdekesebb kérdés.

Elcsépelt gondolat de attól még igaz, sose volt ennyire gyors a világ mint ma. Nem úgy tűnik mintha ez lassulna. Sose látott mennyiségben ömlik ránk az információ meg a hülyeség. Mindenki a figyelmünkért harcol, sokszor sikerrel.

Régen a tv elött ütöttük el szabadidőnket, később ezt felváltotta az internet. Mára az „okos” eszközöknek köszönhetően már szinte üldöznek figyelmünkért. Már létező fogalom az a holo jelenség amikor úgy érzik az emberek, hogy rezgett vagy pityegett a teloja, de ha megnézi mégsem. Remek, ezért se állíts be mindenre értesítőt.

Lehet veled is megesett már (persze nem, a jelenlévők mindig kivételt képeznek ugye – de biztos halottál róla), hogy valami miatt felmész például a facebookra és azt veszed észre fél óra után, hogy tök más dolgot nézel, lehet az eredeti cél meg se valósult de cserébe legalább eltelt egy csomó idő.

Hírportálok cikkeinek idióta címei is ezt a célt szolgálják. Kattints, minél erősebb érzelmet váltásnak ki, hogy már csak azért is megnézd mi az. Mindez a minőség rovására. Az újságírás klasszikus értelmében gyakorlatilag már nagyítóval is nehezen fedezhető fel a neten.

Mi az oka annak, hogy ennyi időt (statisztikák szerint egyre többet) töltünk fent? Az a szitu, hogy az ilyen alkalmazásokat/oldalakat a felhasználói viselkedések alapján fejlesztik, nem is akármilyen koponyák felelnek azért, hogy egyre több időt töltsenek a felhasználok a felületeiken.

Működik.

Node hogyan használjuk ezeket a csatornákat ha nem a szájber világban kívánjuk elbaszni az időnket, életünket? Hanem eszközként szolgáljanak, hogy jobbá tegyék mindennapjainkat.

Ehhez fogok adni néhány tippet, hogy az irányítás inkább nálad maradjon mint náluk.

Hírportálok

Én sem tudom kikerülni őket, címeken átszaladok már nagyából lehet tudni mi lesz mögötte. Ritkábban kattintok valamire az biztos, mindezt kötegelve a nap egyik szakában. Nem adhoc módon, főleg nem naponta többször.

Ha gyakran azon vesszük magunkat, hogy melo helyett megint valami időrabló oldalon olvasunk valamit lehet radikalisabb eszközökhöz is nyulni. Léteznek böngészőkhoz olyan bővítmények amikkel le lehet tiltani egy egy adot oldalt. Chrome-hoz én a Block site-ot használom erre.

Facebook és társaik

Legveszélyesebb terület. Talán a felhasználói viselkedés alapú fejlesztés ezeken az oldalakon a legerősebb. Miért? Az üzleti modelljük csak akkor működik ha minél több időt töltünk el felületeiken. Az eltöltött idő, felhasználók adatai és a felhasználók viselkedése alapján létrejött adatokokat összegyűjtve a hirdetők célzottan tudnak hirdetésekkel bombázni. Főleg ebből élnek meg.

Ezzel önmagában nincs baj, csak nem árt ha úgy általában ismerjük valamennyire a dolgok működését. Így már van esélyünk racionálisabb döntéseket hozni. Így legalább tudod mi az oka annak, hogy annyi időt töltesz el ezekkel. Node nézzük mit tehetünk ez ellen.

Idővonal letiltása

Ebben az esetben tuti nem vonja el a figyelmed. Ha célzottan mész fel bullshit mentes lesz a felület. Ez a kedvencem :). Itt is érdemes a nap egy szakában áttekerni az idővonalat és szanálni egyben ha kell.

Olyan ismerősök, oldalak követésének tiltása akik számunkra értéktelen dolgokat lájkolgatnak vagy osztanak meg. Nem kell.

Legtöbb böngészőhöz van bővítmény erre, én Chrome-nál a News Feed Eradicator for Facebook-ot használom.

Mit érdemes követni?

Ellenben egyvalamire nagyon is jó – egy adott terület szakembereinek követésére. Sokszor személyes profiljaikon keresztül osztják meg a legértékesebb tartalmakat. Már előszűrve ugye. Érdemes lehet ilyen szakik facebook vagy twitter fiókjaiknak (esetleg linkedin) végigtekerése. Sok hasznos infó lehet rajtuk.

Rss a saját irányítópult

Elég régóta használom. Gyakorlatban a legtöbb híroldal, blog használja ezt a technikát. Nekünk ez azért jó mert Rss kliensekkel összegyűjthetjük azokat a hírforrásokat, blogokat amiket követni szeretnénk egy helyen.

feedly
feedly

Saját kis mini médiafigyelő konzolunk lehet belőlük. Ehhez szükségünk van egy Rss olvasóra. Sok létezik belőlük, talán a legjobb a Feedly. Ezt böngészőből is elérhetjük, alkalmazást is lettölthetünk gépünkre, illetve telefonunkra is van appja. Mindenhonnan elérhetjük.

feedly akcióban
feedly akcióban

Itt egybegyűjtve látjuk az egészet, utána már csak azt nyitjuk meg belőlük ami érdekel minket. Nincs reklám, nincs popup, nincs macskás meg egyéb bullshit. Csak a lényeg ami kell. Mindezt szájízünk szerint kategorizálhatjuk témakörönként Feedlyn belül. Besztevör instanget cucc meg minden. Használd.

Évente duplázódó tartalom a neten

Sokan hivatkoznak arra, hogy kb évente duplázódik a netes tartalom – nem a minőség a mennyiség. Mi lehet ennek az oka? Sokszor úgy hivatkoznak erre mintha a minőség egyenes arányoságban állna a mennyiséggel. De ez nem így van, nagyon nem.

Az a szitu, hogy a Google mint kereső egyre inkább az olyan oldalakat helyezi jobb pozícióba akik folyamatosan gyártanak tartalmat. Namost egy piacon/területen ugye sok szolgáltató van. Ezek közül az aktív szereplők nem tudnak annyira különböző tartalmat elállítani, mivel ezeknek relevánsnak kell lennie a saját iparágával. Ezért ugyanazt többen máskép fogják megírni.

Mivel folyamatosan kell nyomni a tartalomkészítést ha eredményt akarnak ezért bálatható mi fog történni – a minőség sokszor alacsony lesz. Ha még idevesszük az olyan tartalomgyártókat mint a Red Bull vagy Coca Cola akik még csak most fognak igazán beindulni, akkor nagyon minőségről nem is beszélhetünk.

Részben ez az oka annak, hogy hírportálok is oda jutottak, hogy bullshit címekkel írnak nem sokkal értékesebb tartalmakat. Ehhez valójában nincs szükség valódi újságírói tudásra. Inkább tartalomgyártóknak hívnám őket. Újságírók csak szeretnének lenni. Vagy nem mert az nem kis melo.

A neten minden fönt van nemigaz?

Nem. Egy példával hagy szemléltessem. Szerencsés vagyok mert „megörököltem” fateromtól (még köztünk van ezért az idézőjel, remélem még jó ideig igy marad :) ) könyvtára egy részét.

Historia kép forrása:leboncoin.ft
Historia kép forrása:leboncoin.fr

Ebből egy kiadványt mutatnék a Historiat. 1909 óta létezik, a másik világháborúban szüneteltették csak. Ahogy a címe mutatja kizárólag történelemmel foglalkozik. Ezt lapozgatva gyorsan kiderült, hogy töredéke se található a világhálón. Pedig ez csak egy ország, egy témakört érintő írott kiadványa.

De legalább van helyette sok macskás videó, meg a hogyan fogyjál le /szedj fel 50kg-ot típusú irományok.

Fin

No így már picit több időnk lehet arra amivel valóban foglalkozni kell vagy szeretnénk.

A nálunk fiatalabbaknak, akik belenőtek ebbe a digitális okoseszközös világba, nem lesz egyszerű dolguk az tuti. Picit idősebbeknek még egyszerűbb elengedni mert tudják milyen volt nélküle. Van viszonyítási alap.

(szerk.: megint nem teljesen releváns a cím a tartalommal… megesik a blogomon az ilyen :) )

Az erő legyen veled harcos!Share on Facebook0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Share on Google+0

Add a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.