Da Vinci-Kód Extra #1 – ÜberRobotTaxi

Da Vinci-Kód Extra #1 - ÜberRobotTaxi

Új sorozat a blogon, igazából a második rész az oktatásról fog szólni de elég fájdalmas. Egy ideje nem is írom és így is baromi sok forrást fel kell dolgoznom róla. Nomeg ötleteim lesznek tőle, csökken a fókusz és máris máshol járok. Csillámpóni effektus mi? :D

A Da Vinci-Kód Extra sorozat mindig más témakört érintő, rövidebb irományok gyűjteménye lesz. Vagy csak egyfajta mementók. A napokban meg úgy a közelmúltban hangos volt a hazai sajtó az Ubertol, így erről fogok röviden néhány dolgot írni. Meg a vele kapcsolatos várható változásokról.

Jelenleg még az emberek többsége csak valami feketéző nem adózó aplikáció-bigyulát gondol róla. Vagy semmit. Az Uberrol sokat lehetne írni, igazi állatorvosi ló. De most csak pár adatot nézzünk:

Ebben a hónapban egymillió sofőrrel fognak bővülni. 2015-ben 1milliárd dollár bevételük volt San Franciscoban. 2008ban az Uber indulásánál a Taxis cégeknek ugyanezen a piacon 203 millió dollár bevételük volt. Azaz 8 év alatt ugyanazon a piacon ötszörözték az iparág bevételét.

Az egyesült államok legrégebbi taxis társasága, a Yellow Cab. Ez egy 1798ban indult családi vállalkozás és már a 4.ik generációnál tartanak. Gyakorlatilag bedobták a törülközőt (Chapter 11, csődvédelem ha jól értelmezem ami alatt átszerveződhetnek, de a netes értékelések alapján is úgy gondolom végük, nézd csak meg)

Ha ennyi idő alatt meg lehetett ötszörözni ugyanazon a piacon a bevételeket azt jelenti, hogy igen rosszul aknáztak ki a benne rejlő lehetőségéket. Pedig volt rá pár évük. Nem végezték jól a munkájukat.

Ami viszont érdekesebb, Kaliforniában az elmúlt 5 év alatt 20%-al csökkentek a személygépkocsi eladások. Miért? Mert az Uber egy alternatíva a saját autó birtoklása helyett.

Nem a Taxik az ellenfél már hanem az autógyártók. Mert ahol átütötték a kritikus tömeget és elég sok sofőr van, olcsóbb, gyorsabb, egyszerűbb Uberezni mint saját kocsit fentartani. Városokban mindenképp.

Az autógyártok kocsikat értékesítenek, az Uber mobilitást. Ha a rendelkezésre álló autókat jobban kihasználják, nem lesz szükség többre. Kíváncsi vagyok mit találnak majd ki, talán valami hasonlót mint a Meki akart a Momentom machine ellen – tiltsák be a robotikát a konyhákban mert nem higiénikus. Logikus mi? Picit sem pánikolnak :).

Nem csak az Uber fog változást hozni az autóiparra, ott a Tesla és a Google is. A Ford évente több mint 220 ezer autót ad el az egyesül államokban.

A Teslának 400 ezeres megrendelése gyűlt össze 72 óra alatt. Pár éve mit konyított Elon Musk az autóiparhoz? Aztán pár év dinamikus növekedés után, az új modell bemutatásakor 12 milliárd dolláros előrendelésük van.

Visszamondások meg téves kattintások után is több mint 350 ezer darab autó, amire 1000 dollár foglalót ki is fizettek. Na ez az a sebesség ami megváltoztatja a dolgokat.

Vissza a személyszállításra. Ázsiában nagyobbak az arányok is egyenlőre szegényebbek. Csak Kínában naponta 400 millió ember vesz igénybe egy Uberrel egyenértékű szolgáltatást. Ez amúgy kb Európa lakosága.

Még mindig ott van a lehetőség a csomag szállításban amit ki is fognak használni. Így már a csomagszállító cégek piacára is belépnek. Mi történik majd ha mindezt megtoljuk a robotpilótákkal?

Hány piac áll ilyen változások elött? Milyen brutális globális mamutok fognak felnőni hamarosan a semmiből? Sokan picit röghöz kötettek a várható változásokkal szemben. De a világ már megváltozott legfeljebb nem ért még el minket. Még.

Mindeközben különböző források szerint pár évtizeden belül a szakmák kb fele meg fog szűnni. Szerintem ennyi munkaerőre se lesz szükség mint ma.

Hogy fogják ezt lekezelni vezetőink azt nem tudom. De azt látom, hogy ma nem nagyon vesznek tudomást erről, kb ugyanúgy működnek mint 50 évvel ezelőtt.

Római építészet egyik büszkesége a vízvezetékeik. Ami azért épült mert valami oknál fogva egy újabb generációban már nem akart (vagy nem elegen) vizet cipelni. Igen, mert elötte az egyik legelterjedtebb foglalkozás a vízhordás volt.

Ki is találta valaki, hogy hogyan lehetne ezt a dolgot automatizálni. Megosztotta másokkal és nem élte túl. Igaz régen volt, azóta fejődött az emberiség. Semmelweis Ignác története is ezt támasztja alá (nem). Ok, ez se ma volt, ma mar tuti jobbak vagyunk.

A világ másik végéről hozatunk ide valamit mert az olcsóbb. A természet számára meg drágább de az kit érdekel. Hagyjuk, hogy olyan növényeket termeszenek amik ellenállnak egyféle gyomirtónak igaz a környezetében kb minden mas elhullik. Közben a föld is romlik.

A zöldségek, gyümölcsök árának 80% a szállításra megy el. Cserébe legalább a minősége is rossz. Nem is folytatom tovább, túl fejlett, modern társadalom vagyunk mint látszik :). Szinte minden kor embere azt gondolta magáról, hogy jobb mint az előző.

Jóéjszakát! :)

Az erő legyen veled harcos!Share on Facebook0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Share on Google+0

Add a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.